Svakome tko želi odgajati nepotpuno razvijenu djecu potrebno je poznavanje odgojnih postupaka za zdravu djecu. Razmatranje simptoma i razmatranje suštine bolesti. Stvarno duhovno-duševno i njihov odnos prema nasljednim silama koje postoje u nasljednom tijelu. Sintetički procesi u živčanom i osjetilnom sustavu, analitički u metaboličkom sustavu. Obnova ljudskog organizma nakon sedme godine. Učinak individualnosti. Pojava trećeg tijela; zemljina zrelost. Značenje tekućih dijelova organizma, plinovitih, toplinskih dijelova.
Površan duševni život kao skup simptoma također može zavarati, što pokazuje primjer govora kriminalističkog psihologa Wilffena. Sintetička aktivnost mišljenja vidljiva u površnom duševnom životu. Izrazi volje temelje se na analitičkoj djelatnosti. Kozmički eter kao nositelj misli: u čemu se formira čovjek, posebno u njegovom živčano-osjetilnom sustavu, su žive misli; proces raspadanja ovog sustava je tzv. zrcaljenje. Stvaranje kontradiktornih misli. Odnos odgajatelja prema živosti mišljenja. Pedagoški zakon: sljedeći viši član odgajatelja djeluje na neki član bića osobe koja se odgaja; primjer: ponašanje ljudi slabe volje. Razumijevanje inkarnacijskih težnji onih koji su slabi ili nemaju znanja o ljudskoj organizaciji u odnosu na ljudski organizam. Moralnost, odgovornost, savjesnost, hrabrost u donošenju odluka u njihovom značaju za odgajatelja.
'Ja' ima izravan odnos s fizičkim, a ne posredan. Astralno tijelo neizravno povezano sa svjetlom koje struji, s kemijom, s općim kozmičkim životom. Neposredna percepcija onoga što je unutarnje fizičko, kao u oku. Epilepsija ne prodire kroz organe 'Ja' i astralnog tijela. Terapija epilepsije zasnovana na spoznaji ove činjenice. Lijekovi. Organ kao ispravno ili netočno integrirana misao. Nesigurna volja na početku utjelovljenja; stjecanje morala. Moralni nedostatak: trajni simptomi. Uzroci moralnog sljepila. Kleptomanija, njeni uzroci i transformacija.
Kontemplacija karme. Obrazovanje u embrionalnom razdoblju je obrazovanje majke. Uzroci epileptičkog ili epileptoidnog ludila. Takozvano histerično ludilo u djetinjstvu: preosjetljivost, bol, snažan unutarnji život, strah, osjećaji depresije, drenaža, enureza: duševna bol izdisaj, znojenje. Psihičko stanje i raspoloženje odgajatelja. Ljekovito djelovanje kroz šok, promjenu tempa u radu; terapija za djecu koja ne vjeruju u sebe. Za odgajatelja: svjesno doživljavanje suštine svakog djeteta, a ne pridržavanje pravila.
Dva polarno suprotna rasporeda ljudskih udova. Kasnije paranoja i slaba metabolička organizacija s proteinima s niskim sadržajem sumpora, s proteinima s visokim sadržajem sumpora prejaka apsorpcija i nestajanje dojmova. Stupanj sadržaja sumpora ili sadržaja željeza; naknadna stanja i liječenja istih. Raznolikost pojmova i oblika i razvoj smisla za njih. Ritmičko ponavljanje kao terapijski element. Liječenje djece sklone opsesijama. Dijeta. Djeca s teškim i lakim mišićno-koštanim sustavom i njihovo liječenje.
Predodžbe devetogodišnjeg dječaka. Detaljna anamneza: podaci o razvoju; razmatranje oblika; odnos između gornjeg i donjeg čovjeka formativno i procesno. Formiranje glave: prednji i stražnji dio glave; uzrok i posljedice slabe kontrole nižih procesa; disanja. Rasprava o preventivnoj i neposrednoj terapiji, primjeri izlječenja od hidrocefalusa. Rasprava o glavnim uzrocima bolesti istaknute osobe. Terapija: način na koji se oslobađa ukočenost i popravlja disharmonija - terapijska euritmija, kurativna pedagogija, lijekovi. Humor, fleksibilnost i entuzijazam kao osnovni kurativni pedagoški stav odgajatelja.
Psihološki niz činjenica u slučaju opisanom na prethodnom predavanju. - Daljnje upoznavanje bolesne djece: dječak od šest i tri četvrt godine. Etersko tijelo snažno prilagođeno modelu tijela, disharmoničan, odnos mozak- crijeva. Terapija: terapijska euritmija i govorne vježbe. - Dijete s napadajima osobito na lijevoj strani tijela, kasnije lijevom parezom; nesavršeno oblikovan model; važnosti funkcije crijeva; detaljan razgovor o terapiji, pedagoškom ponašanju.
Predodžbe bolesne djece. Hidrocefalus: povijest, očuvanost embrionalne organizacije; majčinski i očevi nasljedni utjecaji. Prerastanje životnih uvjeta djeteta u kasnija razdoblja egzistencije. - Slučaj dječaka kleptomana. - Predodžbe sumpornog djeteta: anamneza; odnos majke i djeteta, značaj oboljevanja od ospica u dobi od tri i pol godine; potrebno promatranje života snova.
Uzrok kleptomanije kod dvanaestogodišnjeg dječaka, terapija odgojnim ponašanjem učitelja: povjerenje u učitelja. Rano prepoznavanje djetetove sklonosti kleptomaniji u odnosu na djetetovu okolinu. Terapijski: snažno izvedena terapija euritmijom; lijekovi; razgovarati o djelu u pravo vrijeme. - Terapija djeteta s hidrocefalusom: otupljivanje osjetilnih podražaja; lijekovi; značaj krize za promjenu kliničke slike. - Slučaj tridesetogodišnjeg hidrocefaličara. - Terapija sumpornog djeteta (8. predavanje): primjene hidroterapije; razbijanje karakternih osobina i njihovo značenje. Nužnost dobrog odnosa između pedagoga i genija jezika.
Rasprava o šesnaestogodišnjem dječaku s usporenim duševnim procesima. Razlog treba tražiti u ne apsorpciji onoga što živi u organizaciji glave od strane metaboličkog sustava udova; pedagoška terapija. - Slučaj petnaestogodišnjeg dječaka epileptičara, lijekovi i pedagoška terapija. - Slučaj djevojčice sa slabim astralnim tijelom, interventni događaj u trećoj do četvrtoj godini života. Opća pravila za odgajatelje: ezoterna hrabrost, posvećenost malom, što se tome protivi i kako se otpor može svladati. O albinima, horoskopima, nadmoći, bićima.
Terapija kod slučaja desetogodišnje djevojčice s amnezijom, povezanom s izraslinama u nazofarinksu kao odrazom pretjerane aktivnosti eterskog tijela u abdomenu: izazivanje snažnih dojmova, ritmička ponavljanja, medicinski i euritmijski terapijski tretman. - Komentar dijete kleptomana. - Terapija pospanog, retardiranog djeteta: ritmička ponavljanja, tonska euritmija, liječenje medikamentima. - O dječaku koji sve vidi u bojama: ne može u vanjski svijet i živi u astralnom tijelu, informacija za pedagošku terapiju. Učinkovitost zvijezda na primjeru horoskopa albina; terapija za isto. - Put podrške kurativnoj pedagogiji. - O mišljenju u teoriji metamorfoze i kako se nositi s njom; krug i točka; povezivanje s onim što već postoji, za Lauensteina s duhovnom poviješću Jene.
Produbljivanje waldorfske pedagogije za takozvanu nenormalnu djecu. Liječenje i obrazovanje. Duhovno formativne moći majčinog mlijeka; biljka u njenom odnosu prema ljudima; bolest i životinjsko carstvo. Osjetiti uvjete kroz samoobrazovanje; uvjeti; duhovni ra6zvoj i stvarnost života; ono bitno antropozofsko kao stvarnost i kao temelj Antropozofskog društva i Goetheanuma.